Willemskwartier 16

Nijmegen: Samen grootschalig renoveren in bewoonde staat

Het project is het resultaat van zowel een anders dan gebruikelijke vorm van aanbesteden als van een anders dan gebruikelijke samenwerkingsvorm. Woningcorporatie Portaal koos er in dit project voor geen uitgebreid bestek te schrijven voor dit project, maar daagde marktpartijen uit om een passend plan van aanpak voor het groot onderhoud aan de woningen in deze wijk op te stellen. Er werd een uitdagend budget per woning meegegeven en een aantal taakstellende eisen. Het opwaarderen van de woningen van energielabel F naar label B, verbetering van comfort en veiligheid, met behoud van uitstraling en karakter van de wijk. Dit alles in bewoonde toestand. Het samenwerkingsverband dat het project mocht uitvoeren noemt zich Groot onderhoud en bestaat uit isolatiespecialist Comfort Company, Hagemans Vastgoedonderhoud, gevelspecialist Takkenkamp, technisch installatiebedrijf Ventimon, Verweij Houttechniek en dakspecialist Weijerseikhout. Het plan voor het Willemskwartier werd in overleg met alle betrokkenen ‘op maat’ gemaakt. Er werd vooral veel aandacht besteed aan het beperken van de overlast tijdens de werkzaamheden. Bewoners konden 24 uur per dag met hun vragen en klachten bij Groot Onderhoud terecht. Naast de gebruikelijke bewonersbegeleiding, onder andere in de vorm van spreekuren, werd een SMS-alert en  de 24-uurs projecttelefoon ingezet. Op deze manier kunnen we vragen goed beantwoorden en problemen snel oplossen. Persoonlijke aandacht en zorg op maat voor iedere bewoner hebben bijgedragen aan een goed project. Door een onafhankelijk bureau, Centrum voor Woononderzoek, werd de bewonerstevredenheid gemeten. Het gemiddelde resultaat in dit project was met een 7,7 ruim boven de gevraagde 7. Groot Onderhoud heeft ondertussen meerdere projecten op vergelijkbare wijze gerealiseerd en werd in februari 2014 voor deze samenwerking beloond met de duurzaam bouwen award voor beste ketenintegratie.