Niels Gotz

Niels Götz

Mijn ervaring is dat bewoners energiebesparing en zelf energie opwekken al best willen, maar dat ‘het leven’ er telkens tussen komt. Het onderwerp blijft steken op prioriteit nummer 4 of 5 en komt maar niet hoger. De mens kent stabiele en vluchtige motieven, en vooral die vluchtige zijn vaak sterk. Denk aan de introductie van de nieuwste Iphone, een aanbieding (nog maar enkele exemplaren), of jezelf verwennen met een stedentrip. Ik zie twee oplossingsrichtingen:
1) Dezelfde verkoopmechanismen inzetten als bijv. Apple doet: zorg bijv. voor schaarste en laat zien hoeveel anderen het al doen/ willen.
2) Herformuleren: koppel het onderwerp aan zaken die men van nature belangrijker vindt .. zoals (inbraak)veiligheid of langer thuis wonen.

Vanuit 5plus1 werken wij met de nieuwste inzichten uit de neuro- en marketingpsychologie. Wij zorgen ervoor dat de verleidingsstrategie vanuit deze inzichten zo krachtig mogelijk wordt. Een mooi voorbeeld van zo’n inzicht is dat bewoners de vraag om ook energie te gaan besparen veel sneller met ‘ja’ zullen beantwoorden als degene die het vraagt iemand is uit de eigen doelgroep (die men het liefst al kent .. de buurman). Vanuit dit inzicht zoeken we altijd actief naar bewoners uit een buurt zelf, die als afzender willen dienen .. Opgelet: hiermee geef je wel de regie uit handen: het project wordt echt van de doelgroep zelf: zij bepalen de middelen, het kanaal maar ook het tempo .. Voor velen even wennen, maar wat ons betreft echt de toekomst .. en veel effectiever ..

Adviseur / marketingpsycholoog

niels@5plus1.nl